Szkolne wojaże

Pierwszy majowy weekend piękną aurą za oknem zachęcił nas do podróżowania. Uczniowie Publicznej Szkoły Podstawowej im. Zofii i Juliusza Stadnickich w Osmolicach oddawali się tej pasji nie tylko podczas dni wolnych, ale również 7 i 8 maja, kiedy wraz z opiekunami udali się na wycieczkę do Warszawy. Celem naszego wyjazdu było pogłębianie zainteresowań uczniów oraz poszerzanie wiedzy, zarówno historycznej, jak i kulturalnej i społecznej poprzez bezpośredni kontakt z „żywą historią”.  W jaki sposób realizowaliśmy nasze idee?

Pierwszym punktem programu naszej wycieczki było Centrum Nauki Kopernik- wspaniały ośrodek nauki, którego misją jest rozbudzanie w młodych ludziach ciekawości poznawania świata. Chcieliśmy aby również nasi uczniowie poczuli chęć do samodzielnego zdobywania informacji i uczenia się oraz inicjowania rozmów na temat nauki. Uczestnicy wycieczki poprzez samodzielne przeprowadzanie doświadczeń poznawali prawa nauki, obserwowali mechanizmy funkcjonowania organizmu człowieka oraz wielu innych aspektów otaczającego świata. Dzięki temu dotychczas skomplikowane prawa natury stały się bardziej zrozumiałe. Uczniowie przekonali się, że nauka to również fascynująca i wciągająca przygoda. Niestety czas w tym niesamowitym miejscu minął nam nieubłaganie.

Kolejnym niezwykłym miejscem, do którego się udaliśmy był Ogród Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie. Usytuowane na dachu budynku ogrody to miejsce nie tylko dla osób spragnionych wiedzy, ale również tych, którzy chcą odpocząć na świeżym powietrzu w otoczeniu pięknej, czasem egzotycznej roślinności. Największe wrażenie na naszych uczniach zrobił taras widokowy, z którego mogli podziwiać panoramę Warszawy: m.in. Stadion Narodowy, Most Świętokrzyski, Wisłę.

Pierwszy dzień naszej wycieczki zakończyliśmy intensywnym, ale jakże miłym spacerem po Łazienkach Królewskich. Ten, założony przez Stanisława Augusta Poniatowskiego, zespół pałacowo- ogrodowy w maju wygląda wyjątkowo pięknie, a znajdujące się w nim cztery ogrody: Królewski, Romantyczny, Modernistyczny i Chiński wywarły na nas duże wrażenie. Podobnie było z Pałacem Myślewickim, Pałacem na wyspie, Amfiteatrem czy Belwederem- oglądaliśmy te zabytki z zapartym tchem w piersiach.

Drugi dzień naszego pobytu w stolicy rozpoczął się spacerem po mieście wraz z przewodnikiem. Obejrzeliśmy Stare Miasto, gdzie znajduje się Kolumna Zygmunta III Wazy, zespół murów miejskich
z barbakanem, Pomnik Małego Powstańca. Na rynku uczniowie mieli okazję kupić sobie pamiątkowe drobiazgi.

Następnie przemaszerowaliśmy do Zamku Królewskiego, gdzie obejrzeliśmy mnóstwo eksponatów będących dziedzictwem naszej kultury. Nasz spacer po Warszawie trwał nadal… Przemierzając kolejne uliczki poznawaliśmy historię kolejnych zabytków stolicy. Dużą atrakcją były multimedialne „Ławeczki Chopina”, gdzie mogliśmy usłyszeć fragmenty utworów wybitnego kompozytora. Udaliśmy się również na Plac Józefa Piłsudskiego, na którym znajduje się Grób Nieznanego Żołnierza, symboliczna mogiła upamiętniająca żołnierzy poległych w obronie ojczyzny oraz odsłonięty w tym roku Pomnik Ofiar Katastrofy Smoleńskiej.

Ostatnim punktem wycieczki było Muzeum Chopina, gdzie oglądaliśmy mnóstwo ciekawych eksponatów, portretów i pamiątek z życia kompozytora i jego rodziny. Uczniowie szczególną uwagę zwrócili na ciekawą formę prezentowania zbiorów i bardzo nowoczesny styl muzeum. Podobało im się to, że wiele informacji było przedstawionych w formie multimedialnej i sami mogli wybierać czego chcą słuchać i oglądać.

Wycieczka była bardzo udana, dostarczyła uczniom wielu niezapomnianych wrażeń, zobaczyli interesujące miejsca, zrobili dużo pamiątkowych zdjęć, a przede wszystkim stali się bogatsi o nowe doświadczenia.